معرفی ورق سیاه نورد گرم و روش تولید آن

معرفی ورق سیاه نورد گرم و روش تولید آن

یکی از انواع محصولات فولادی ورق ها می باشند که از طریق تکنولوژی های متفاوتی به نام نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. یکی از این ورق های پرکاربرد در صنعت و بازار آهن، ورق سیاه می باشد. ورق سیاه در ضخامت‌های مختلف با ویژگی‌های مختلف از طریق کارخانه‌های متعدد و طی مراحل خاصی تولید می‌شود. از این رو برای آشنایی بهتر و دقیق تر شما با ورق سیاه و روش تولید آن، اسنپ فلز  قصد دارد ورق سیاه یا ورق نورد گرم را به شما مخاطبان عزیز معرفی کرده تا با این محصول و نحوه تولید آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی ورق سیاه

ورق سیاه را به عنوان فولاد نرم می شناسند و در بازار با نام ورق نورد گرم نیز معروف است. در واقع ورق سیاه ، فلز مسطحی است که به صورت استوانه ای یا برش خورده در بازار موجود است. این محصول را ورق سیاه نامیدند زیرا اجزای تشکیل دهنده آن در فرآیند تولید به دلیل ذوب در دمای بالا باعث می شوند که این ورق بر خلاف ورق روغنی رنگ مات و تیره ای به خود بگیرد.

نحوه تولید این ورق ها در سطوح نازک و ضخامت کم، با درصد کربن بسیار پایینی تولید می شوند که این ویژگی سبب انعطاف پذیری بالای ورق های سیاه می شود. ورق های سیاه یا همان ورق های نورد گرم دارای سطحی صاف و صیقل خورده می باشند و به صورت رول و برش خورده در بازار به فروش می رسند. در حقیقت، ورق سیاه یکی از اقلام آهنی است که در دو نوع صنعتی و معمولی قابل استفاده می باشد و کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، خودروسازی و صنایع سنگین فلزی دارد.

روش تولید ورق سیاه

ورق سیاه از فولادی است که در دماهای بسیار بالا (بیش از 900 درجه سانتی گراد) حرارت داده شده است. این دما بالاتر از دمای تبلور مجدد برای بیشتر فولاد ها است. این فرآیند حرارت دادن بیش از حد به فولاد، باعث می شود تا فولاد راحت تر شکل بگیرد و در نتیجه محصولاتی تولید می شود که کار با آن ها راحت تر است.

ورق سیاه طبق فرآیند نورد گرم فولاد تولید می شود. نورد گرم فرآیند آسیاب است که شامل نورد فولاد در دمای بالا (به طور معمول در دمای بالاتر از 900 درجه سانتی گراد) است. این دما بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است. هنگامی که دمای فولاد بالاتر از دمای تبلورزدایی رفت، می توان آن را به راحتی شکل داد و تغییر داد. در این دما فولاد را در اندازه های بسیار بزرگ تر می توان ساخت.

مراحل تولید ورق سیاه در روش نورد گرم

  1. کوره های پیش گرم
  2. قفسه های نورد خشن
  3. جعبه کلاف
  4. مرحله نهایی نورد
  5. خنک کاری
  6. کلاف پیچی

برای تولید ورق سیاه از فلز فولاد در روش نورد گرم ، شمش ها یا تختال ها را گرم کرده و برای پیش پردازش به کوره هایی منتقل می کنند. تختال ها را دردمای بالا نگه داشته و در این مرحله یک پوسته اکسیدی بر روی ورق سیاه شکل می‌گیرد که پیش از ادامه کار، آن‌را پاک می‌کنند، سپس از طریق چندین غلطک آن ها را عبور می دهند می‌دهند تا ضخامت صفحات آهنی کاهش پیدا کند و به ابعاد نهایی خود برسد. عبور چندگانه از غلطک ها ممکن است برای تولید ابعاد نهایی لازم باشد. به این مرحله نورد خشن یا نورد تخت می‌گویند که نقش بسزایی در کاهش زمان فرآیند دارد.

 از آنجا که فولاد نورد گرم پس از پردازش خنک می شود، کنترل کمتری روی شکل نهایی آن وجود دارد و باعث می شود که برای کاربردهای دقیق مناسب نباشد. از این رو پس از نورد خشن، ورق‌ها به نورد نهایی می‌روند تا به دمای بالا برسند و اگر ناهمواری یا مشکلی دارند، در این مرحله کاملا رفع شود.

در مراحل نهایی روش تولید نورد گرم ورق سیاه ، 5 الی 7 قفسه وجود دارد که سبب می شود ضخامت ورق ها 1.8 الی 3 میلی متر کاهش یابد. سپس پس از اتمام این مرحله دمای ورق ها را 580 درجه کاهش می دهند و آن ها را برای مرحله کلاف پیچی آماده می کنند و ورق هایی ک دمای آن را کاهش داده اند مانند یک کلاف به هم میپیچند. لازم به ذکر است که با توجه کاربرد های متنوع این ورق مرحله نهایی آن ممکن است متفاوت باشد، به عنوان مثال اگر قرار باشد از این ور‌ق‌ها در ساخت تیرها و ستون‌های ساختمان استفاده شود، آلیاژهای تیتانیوم و اورانیوم نیز به ورق‌ها اضافه می کنند و پس از آن به کارخانه و بازار های گوناگون عرضه خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده در خصوص نحوه تولید ورق سیاه ، باید در خرید این ورق نهایت دقت را به کار گیرید تا متناسب با نیاز خود و کاربردی که این ورق دارد آن را انتخاب نمایید. کارخانه های زیادی به تولید این محصول مشغول می باشند که از مهم ترین آن ها می توان به ورق سیاه فولاد مبارکه ، فولاد اکسین اهواز، فولاد صبا و فولاد غرب اشاره کرد. از این رو می توانید در فروشگاه های معتبر به صورت حضوری و یا آنلاین این محصول را سفارش دهید. که ما به شما فروشگاه اسنپ فلز را معرفی می کنیم. برای خرید از وبسایت اسنپ فلز چه خرید ورق سیاه و چه سایر ورق ها مانند ورق گالوانیزه و ورق استیل ، قیمت محصول مورد نظر خود را مشاهده کرده و از مشاوره رایگان کارشنانسان ما نیز بهره مند شوید، سپس اقدام به خرید نمایید. جهت خرید نیز می توانید با  شماره 66303000_021 نیز تماس حاصل فرمایید.

admin
ارسال دیدگاه